Yeni Sinema Dergisi, Sayı 4
Giriş Yazısı
YENİ SİNEMA 1967
ilk kez «Yeni Sinema», adını kaynağı olan büyük bir sinema olayına doğrudan doğruya eğilen yazılarla karşınıza
çıkıyor. Ülkemizde hâlâ sinemanın sanat değerleri üstüne bulanık tartışmalar yapılırken, yeryüzünde
sineması bilinmeyen ülkelerin bilinmeyen genç kuşakları, eleştirmenlerin «Yeni Sinema» adını verdikleri
genç bir akımın heyecan verici ürünlerini birbiri ardından patlatıyorlar. Brezilya’dan Çekoslovakya’ya, İtalya’dan
Küba’ya kadar bütün ülkelerde, yaşları otuz civarında düzinelerle yönetmen kendi kuşaklarının sorunlarını,
kendi ülkelerinin ve çağdaş yeryüzünün çarpıcı, içten görüntülerini gözüpek bir sinema anlatımıyla ak
perdeye yansıtıyorlar. Bu akımın genel bir kuramı yok elbette. Ama gene de hangi ülkede, hangi yönetim
altında bulunursa bulunsun «genç insan» ın evreni ortak özellikler taşıyor.
«Yeni Sinema» mn neredeyse klasik olmaya başlayan eserleri de, yönetmenleri de ülkemizde pek az ta n ınıyor.
Bu sayımızda, Gideon Bachmann, iki Italyan «Yeni Sinema» cismin, Bernardo Bertolucci ile Marco Bellochio’nun
sinemasını anlatıyor. Louis Marcorelles düzenlediği açık oturumla bize Güney Amerika’da hepsi
de birbirinden önemli filmler yapmış olan «Cinema Növo» nun altı üyesini tanıtıyor. Tuncan Okan’ın hazırladığı
«Festivaller’ 66» da ise bu genç sinemacıların uluslararası şenliklerde kazandığı başarıları izlemek
olanağını buluyoruz. Bu sayımızda bir küçük kesitle vermeye çalıştığımız «Yeni Sinema» hareketinin yeni
yankılarını önümüzdeki sayılarda daha geniş bir biçimde yayınlıyacağız.
Üçüncü sayıda başladığımız «Türk Sinemasının Sorunları» na bu ay da devam ediyoruz. Semih Tuğrul’un,
Rekin Teksoy’un, Agâh Özgüç’ün eleştirme, inceleme ve derlemeleri yerli sinema’nın şimdiye kadar gereğince
irdelenmemiş yönlerini aydınlığa çıkarıyor ya da tamamlıyor.
Son aylarda biri Sinematek’te, öbürü ise kent sinemalarından birinde gösterilen iki film, Türk sinema seyircisinin
iki yönetmen üzerinde uzun boylu tartışmasını sağladı, Jean – Luc Godard’ın «Çılgın Pierrot»su ile
Grigori Kozintsev’in «Hamlet» i gerçekten de son yılların en önemli sinema yapıtlarından ¡kişiydi. Bu tartışmalara
«Yeni Sinema», Peter Brook, Steffen VVolf’un ve Pierre Billard’m Shakespeare uyarlamaları konusundaki
yazıları ve François Truffaut, Jak Şalom ve Sungu Çapan’ın Godard’ı ele alan yazılarıyla katılıyor.
Ve yeni yılla birlikte «Yeni Sinema» da yeni yazarlar, yeni çevirmenler: Tulan Alkara, Oğuz Alpöge, Faruk
Atasoy, Jak Şalom, Işıl Zabunyan, M. Emre, Murat Belge, Ayşe llıcalı.