EVRENSEL KÜLTÜR DERGİSİ – AĞUSTOS 2011
Herkes aynı biçimde düşünsün, herkes aynı biçimde davransın isteyen iktidarın gündemlerinden biri de İnternet filtrelemesi… Ancak filtrelemenin gerekçesi de çocukların ve yetişkinlerin zararlı yayınlardan korunması. Böylece kendisinin ve çocuklarının güvenliğini sağlayamayacak kadar az yetişkin olduğu sanılan yurttaşın korunması işini üstleniyor devlet. Ve onun neyden, ne kadar korunacağına da kendisi karar veriyor.
Mutlu Binark, Ali Rıza Keleş, Doğan Akın, Işık Barış Fidaner, Özgür Uçkan
Evrensel Kültür’ün ağustos sayısı Aydın Çubukçu’nun Seçimden Önce Kıyametten Önce başlıklı yazısıyla başlıyor. AKP’nin seçim başarısında geleneksel çarşı ilişkilerinin rolünü irdeliyor bu yazısından Çubukçu. Ahmet Say, Yaşar Kemal’in yapıtlarındaki müziğe odaklandı bu sayımızda ve okuru yazarın romanlarındaki ezgiye kulak vermeye çağırıyor. Yılmaz Onay, Brecht’in Beş Paralık Roman adlı eserinin yeniden yayınlanması üzerine kaleme aldığı yazısında Alman yazarın Üç Kuruşluk Operası’nın yazılmasından sonra iktidara gelen Naziler döneminde değişen toplumsal yapıyı irdeliyor ve Brecht estetiğinin özelliklerine değiniyor.
Dergide yer alan söyleşiler ise şöyle: Sevda Aydın, ikinci öykü kitabında da kadınların mahrem dünyalarına mercek tutan Seray Şahiner ile konuştu. Sevda Karaca ise Biz Devlete Kafa tuttuk Arkadaş başlığıyla 12 Eylül’den sonraki Mamak Cezaevindeki anılarını kitaplaştıran kadınlarla ilgili olarak Meral Akbaş’la söyleşi yaptı.
Hasan Aksakal Şerif Mardin’in merkez-çevre kavram çiftini Türkiye’deki gerilim üzerinden okumaya çalışıyor bu sayıda. Nurhan Tekerek’in yazısı ise Seyla Benhabib’in Eleştiri Norm ve Ütopya kitabıyla ilgili.
Yonca Saka bu ay Hayalden Devrime Devrimden Gerçeğe başlıklı yazısında Rus avangard sanatçılar Rodchenko ve Popova’nın sanatını değerlendiriyor. Ekim Devrimi’nin ilk yıllarındaki sanatın özelliklerine eğiliyor.
Babası Nurettin Orhan’ın ucube muamelesi görerek yıkılan heykeli Çayda Çıra üzerine oğul Uygur Orhan, Babam ve Ustam başlıklı bir yazı kaleme aldı heykeli ve babasını anlattı. Çağdaş Günerbüyük Bir Ayrılık filminin satır aralarını okumaya çalışırken, Koray Karaermiş de Kolombiyalı sanatçıların sergisinden izlenimler sundu.
Tanju Akleman’ın bu ayki çalışması ise dünyaca bilinen fotoğraf sanatçılarıyla kısa röportajlardan oluşuyor. Hepsinin birer cümleyle özetlenmiş sanat ve dünya görüşleri yer alıyor bu röportajlarda. Onur Bakır da Zafer Aydın’ın, grev yasasını değiştiren ünlü Kavel grevinin tanıklıklarından yola çıkarak yazdığı Kanunsuz Bir Grev: Kavel kitabını tanıtıyor.
Dergide bir de geçen ay şike ile sarsılan futbol dünyasını ilgilendiren yazı var. Mithat Fabian Sözmen kaleme aldı. Yazısının başlığı İflasın Resmi: Şike
Geçen ay birinci bölümü yayınlanan Çevbir (Çevirmenler Birliği) grubunun Alman İdeolojisi çevirileriyle ilgili atelye çalışmasının ikinci bölümü de yer alıyor dergide. Çevirmenler kitabın çevirisinde karşılaşılan sorunları ve bu sorunların kitabın yazıldığı koşullar ele alınarak nasıl çözülebileceğini tartışıyorlar.
Ağustos ayı şairleri: Halide Yıldırım, Sennur Sezer, Ahmet Ada, Mustafa Köz, Fulya Emek Tanrıkulu, Zeynep Özçelik, Şenol Gürel, Maksut Koto, İ. Halil Kağa
Ağustos öykücüleri: Sadık Aytekin, Özlem Sezer (Masal)