Ihlamur Dergisi, Sayı 86
Önsöz
Geride bıraktığımız 11 yılda; 15 ciltte, 85 sayı dergide, 1100’den fazla yazar, 2100’ü
aşkın eser ve 6000’den fazla sayfayı Türk edebiyatına kazandırmış olmakla bahtiyarız.
Bu büyük hizmetin temel ve yegâne unsuru kıymetli yazarlarımız ve okurlarımıza,
bugünümüz ve yarınlarımız adına müteşekkiriz.
Edebiyat dergiciliğinin meşakkati ve aylık dergi çıkarmanın zorluğunu bilenlere
malumdur ki hayli yoğun ve telaşlı bir yılı geride bıraktık. 2019 sayılarımızda kotardığımız
dosyaların yankısı ve beğenisi sorumluluk ve heyecanımızı katlayarak bizi yeni yıla
hazırladı. Yeni yılda yine çok önemli dosyalar, özel sayılar ve yeni tefrikalar ile edebiyat
yolculuğumuza devam edeceğiz.
Metin Kayahan Özgül’ün, daha önce 4 kitap halinde yayınlanan, mikro eleştiri ya
da fragman olarak adlandırabileceğimiz, kendi ifadesiyle “Sekme”lerin beşinci kitabını
bu sayımızdan itibaren yayınlayacağımız tafrika ile inşa etmeye gayret edeceğiz. Celil
Bozkurt imzasıyla “Tarihin Diyemediği” ilk bölümüyle bu sayımızda II. Abdülhamit
döneminde İttihatçıların izini sürüyor. Telgraf dergimizde ilgiyle takip edilen “Raci Hoca”
tefrikası, ilk bölümünden başlayarak artık Ihlamur dergimizde okurla buluşuyor. İlgiyle
takip edilen felsefe yazılarının yeni bölümleri ile Şener Aksu ve M. Enes Kala bu sayımızı
zenginleştiren diğer tefrikalar. Şair, Mustafa Soyuer, Hasip Saygılı, Şair, Harun Çolak,
İlkay Coşkun ve Buse Karagöz şiirleri, öyküleri, hikayeleri ve yazılarıyla bu sayımızı
zenginleştirdiler.
Bu sayımızı Türk edebiyatının dikkat çeken ve çok okunan kalemlerinden; sözcükleri
nakış gibi işleyen, romanlarını beste yapar gibi titiz bir işçilikle vücuda getiren dil işçisi;
Alman gazeteci Stefan Weidner’a “Sadece Hasan Ali Toptaş okumak için bile Türkçe
öğrenmeye değer.” dedirtecek kadar büyülemiş; kurgusunda bizleri zamanlar arasında,
mekanlar arasında gezdiren “kar neden yağar kar?” sorusunu zihinlerimize çakıp varlık,
yokluk, at, kedi, köpek, güvercin imgeleriyle örülü hayal dünyasında gezdiren ve yolculuk
boyunca eşlik eden türküler, yoluna çıkıp koşan beyaz atlarla, içerden bir bilinçle taşra
sıkıntısını kaleme alan, bir Anadolu türküsü Hasan Ali Toptaş’a hasrettik.
Hazırladığımız dosyada Fahri Tuna “Başka bir gezegenin yazarı” ifadesiyle bir
Hasan Ali Toptaş portresi kaleme aldı. Nesrin T. Karaca, Cantürk Coşkun ve Sibel Ercan
Hasan Ali Toptaş’ın imza günü ve söyleşilerinden izlenimler ve anıları yazdı. Mehmet
Said Kavşut, Hasan Ali Toptaş romanlarında kedi ve köpek simgelerini inceledi. Ali
Bal, bir türe sokulamayan şiirsel metin diyebileceğimiz “Yalnızlıklar” kitabı hakkında
yazdı. Tuba Yavuz “Varla Yok Arasında Devingen Bir Roman” başlığıyla “Gölgesizler”
romanını ele aldı. Seval Şahin, aslında çocuk kitabı diyemeyeceğimiz, imgesel anlatımın
raksettiği masal kitabı “Ben Bir Gürgen Dalıyım” hakkında yazdığı yazıda “Modernist
bir yazar neden masal yazar?” sorusuna cevap aradı. Dilek Işıkhan, imge-mekân-zaman
tahlilleriyle “Bin Hüzünlü Haz” kitabındaki “arayış”ın izini sürdü. Mustafa Everdi’nin
ifadesiyle ölüme yaklaşan babanın, oğul gözünden romanı “Kuşlar Yasına Gider” kitabı
hakkında yazılarıyla Ayşe Ünüvar, Mustafa Everdi, Mustafa Uçurum, Süheyla Karaca
Hanönü dosyamızı zenginleştirdiler. Hasan Ali Toptaş’ın 2019 da yayımlanan son kitabı
“Beni Kör Kuyularda” için de Kaan Tanyeri, Mehmet Yılmaz, Oğuzhan Karaburgu farklı
pencerelerden bakarak birer yazı kaleme aldılar. 2018 yılında Erciyes Üniversitesinde
yapılan Hasan Ali Toptaş sempozyumunun bildirilerinin yayımlandığı bir nevi Hasan
Ali Toptaş Armağanı olan “Sessizliğin Gölgesinde Hasan Ali Toptaş Kitabı”nı da Harun
Görücüler kaleme aldı. Ihlamur Dergisi Emine Işınsu Özel Sayısından beri gelenek haline
gelen “Ne Dediler?” bölümü için de Abdullah Ataşçı, Ethem Baran, Hasan Taşkaya, Hülya
Argunşah, Seval Şahin, Stefan Weidner, Şaban Özdemir, Şahika Karaca, Yıldız Ecevit
katkı sağladı.