Site icon Dergilerden, Filmlerden, Kitaplardan

Yeni Sinema Dergisi, Sayı 31

Yeni Sinema Dergisi, Sayı 31

Yeni Sinema Dergisi, Sayı 31

Yeni Sinema Dergisi, Sayı 31
Bir yorum: Cineaste bahar 1979 sayısından çeviren: Ahmet UNVER

iradenin zaferi
“Corning Home” (Yuvaya Dönüş)’da Jane Fonda,
Vietnam’da görevli bir deniz yüzbaşısının (Bruce Dem) kansı
Sally* kocasıyla buluşmak üzere Hong Kong’a gider.
Buluştuklarında Dem bir çöküşün ilk ipuçlarını göstermektedir.
Otel odalarında başbaşa kaldıkları zaman Sally
kaçınılmaz soruyu sorar: “Neye benziyordu, savaş?” Dem’in
kızgın ve umutsuz yanıtı şu olur: “Neye benzediğini
bilmiyorum. Sadece ne olduğunu biliyorum.”
“Corning Home” hümanist, pasif İst, akıllıca bir
anti-savaş filmi ama Jane Fonda, Hal Ashby (yönetmen) ve
Haskell Wexler (görüntü yönetmeni) Vietnam olayının özel
niteliklerine ve uygulanan politik teröre değil, savaşın
dehşetine saldıran bir film yapmaya karar vermişler. Film
çıkış noktalarım içermesine karşın -sakat kalan Jon
Voight’m liseli öğrencilere yaptığı hıçkırıklarla dolu
konuşma, sakat asker emeklilerinin savaş üzerine kendilerinden
geçerek yaptıkları konuşmalarla ilgili sahneler- Dem’in
tepkisinde beliren karabasan duygusunu asla iletemiyor.
Gerçekte film politik açıdan liberal ve tehlikesiz, biçim
açısmdansa Vietnam’ın psişik ve politik özünü kavrayabilmek
yönünden çok gelenekçi -cansıkıcı paralel- kurgu, flu
çekim ve rock müziğe (Voight ve Fonda’mn ses bandında
“Strawberry Fields” parçası eşliğindeki lirik aşk sahnesi)
fazlasıyla bağımlı.